już mi lepiej

Pomyślałam sobie, że poprzedni wpis może być opacznie zrozumiany i sprostuję co nie co, by jakieś bzdury w świat nie poszły, jak przez głuchy telefon. I przy okazji dziękuję panu Samolotowi za putting things into perspective swoimi celnymi komentarzami.

Mieszkam w Turcji. W Stambule. Wzruszam się gdy płynę przez Bosfor. Lubię jeść simit i pić herbatę na promie. Głaszczę bezdomne koty i bawię się z bezdomnymi psami. Uwielbiam słuchać gwaru na targu, nawoływania sprzedawców, jak synowie imitują swoich ojców. Doceniam prawdziwy smak owoców i warzyw (tych znanych i tych nowych), prawdziwego rzeźnika i dobre mięso. Wiem co to kebab i jak sprawić, by wybuchł bakłażan w piekarniku. Lubie, gdy mówią do mnie abla (siostro). Schowana za ciemnymi szybkami okularów słonecznych obserwuję Turków i Turczynki: ich rysy i specyficzną mowę ciała. Nie mogę oderwać oczu od kolorowych cyganek i tradycjnie ubranych muzułmanek. Widzę mężczyzn i ich nieskrępowaną fizyczną bliskość. Próbuję odgadnąć co myślą kobiety. Przechodzą mnie ciarki gdy muezin nawołuje do modlitwy. Słucham melodii tureckiego języka. Uczę się tureckiego języka. Uczę się! Cierpliwości, pokory, niespieszności. Jestem w Turcji i tak, chłonę ją. Nabieram garściami i czasem zachłystuję się. Dostaję zasłużone prztyczki w nos. Wiem, że czasem słońce czasem deszcz, ale pokonywanie trudności jest dla mnie dobre. Jestem w wielkim mieście, które mnie czasem przerasta. W światowej metropolii, w której mam wszystko. Jeżeli chcę, zakładam zachodni kapelusz, jeżeli chcę, wschodni. Albo chodzę bez kapelusza. Ale nie chodzę na polonijne pikniki sztampowo zaczynające się od wizyty w kościele. Nie jestem natchniona patriotycznie, Polska jest dla mnie kolejnym krajem, w którym mieszkałam, tyle że najmniej ciekawym. Omijam polskie towarzystwo, bo nie chcę wpaść w pułapkę “oni, my”.

Nie robię pierogów, robię sarma.


13 responses to “już mi lepiej

Leave a Reply

