świętuję zakończenie Ramazanu

Skończył się Ramazan i również mój tygodniowy urlop, ale do fabryki wracam dopiero w środę, gdyż trwa długi weekend: święto zakończenia miesięcznego postu rozciąga się na trzy dni, mimo, że wg. Islamu to tylko jeden. Arabskie nazwy brzmią poważnie, natomiast tureckie to Ramazan Bayrami lub Şeker Bayrami, czyli Uczta Ramazanu  lub Uczta Curku/Słodkości. Wydania gazet poprzedzające święto są pełne przepisów na ciasta. W trakcie święta dzieci uderzają do dorosłych (rodzina, sąsiedzi) po kasę, ale tylko nieliczne ją dostają. Większość zadawala się słodyczami. Jak w Halloween.

Mnie z okazji Ramazanu nikt słodyczy ani kasy nie dał i dzieci też żadne mnie nie odwiedziły. Dlatego musiałam wszystko sama: kasę dałam sama sobie i natychmiast ją wydałam na fantastyczny garnek żeliwny i równie fantastyczny blender, w około których chodziłam już od paru miesięcy. Zaserwowałam sobie również deser (wykonany przy pomocy nowego blendera).

Pomysł i przepis znalazłam tutaj. Jak autor, ja również degustuję w pikantniejszym smaku. Na razie wypróbowałam z Pimentón de la Vera, a potem z paroma kroplami Tabasco Chipotle. Z tych dwóch lepsza jest wersja z pimentón, ale to jednak nie to. Pozostałość napoju zmiksuję jeszcze raz z Pul Biber. Nie przyszło mi oczywiście do głowy spróbować wersji bez ostrych dodatków. Niech ktoś to zrobi za mnie.

A oto krótki i łatwy przepis: miksujemy w blenderze melon (900g), dwie nektarynki, sok z połowy limonki, 1.5 łyżki cukru i 0.5L wody. Przesiewamy przez sito, wsadzamy do lodówki aż się kompletnie schłodzi i serwujemy z kostkami lodu. W mojej wersji oczywiście tequila.

Dodam tylko, że o tej porze roku kupuję przepyszne melony i nektarynki. Te ostatnie rzadko kiedy jadłam w PL, bo trafienie na dobry owoc kosztowało mnie zbyt wiele nerwów (i kasy). Teraz jem je codziennie i jestem zachwycona przeróżnymi nutami smakowymi, które w nich odkrywam. A melony to w ogóle się w gębie rozpływają i nie ma o czym mówić.

PS Podarowałam również odrobinę czułości potrzebującemu (to w ramach jałmużny).


2 responses to “świętuję zakończenie Ramazanu

Leave a Reply

