portrety

Płótno, a na nim ciemne, przytłaczające tło. Z niego wyłania się twarz: koścista; z bladą, papierową cera, którą krew omija w swoim obiegu; z linijką szarych, zaciśniętych ust i stalowymi tęczówkami. Otoczona bezbarwnymi włosami upiętymi tak mocno, że szczęka zaciska się zbólu. Żylastą szyję dusi czarny kołnierz. To portret mojej tolerancji. Ostatnio poluzowała się nitka przy ostatnim guziku pod szyją.

~ ~ ~

Od kilku dni w godzinach 11pm – 1am jest dosyć hałaśliwie na mojej ulicy. Trąbienie, gwizdanie, śpiewanie, krzyczenie. Nie znałam powodu; pytałam znajomych, ale tylko wzruszali ramionami. Strzelałam fochy, przeklinałam ten durny turecki naród i pytałam się siebie co ja tutaj robię.

 ~ ~ ~

Służba wojskowa w Turcji jest obowiązkowa*. Przed wyjazdem, rodzina i przyjacie organizują imprezę. Ulicami mkną kolumny samochodów, na dachach leżą przymocowane tureckie flagi. Przez otwarte okna wychylają się rozkrzyczane i roześmiane głowy. Słychać gwizdy, trąbki, a czasem bębny. Zatrzymują się, blokując ruch; wychodzą z samochodów i śpiewają turecki hymn. Rekruci są dumni i szczęśliwi, że będą mogli służyć swojej ojczyźnie. Płaczą tylko matki, siostry i żony, bo wiele żołnierzy ginie w starciach z terrorystami.

~ ~ ~

[mega banał mode on]

 Wczoraj wieczorem też hałasowali, ale już nie słyszałam.

[mega banał mode off]

~ ~ ~

* W niektórych przypadkach w zamian za służbę można ujścić opłatę na rzecz państwa. Jednak jest to rozwiązanie dla bogatych; ma opinię niesprawiedliwego i niehonorowego. Mniej ciekawie sprawa służby wojskowej wygląda też dla tych, dla których nie jest ona źródłem dumy i radości. Do dalszego poczytania tutaj, tutaj i tutaj.


Leave a Reply

