nadziewanki

Od czasu do czasu jakieś żarło po turecku przygotowuję i zanoszę do fabryki się pochwalić. Kiedyś też do szkoły na poranną lekcję coś śniadaniowego przyniosłam. Jak powiedzą, że dobre, to mi miło, ale jak wezmą dokładkę, to wiem, że nie ściemniają. Ale to zawsze jest potrawa, którą sama wybiorę, którą będę “czuła”.

A tu proszę, dostałam zamówienie na pastırma böreği, czyli ciasto nadziewane wędliną w stylu pastrami. Ani nie wiedziałam, że coś takiego istnieje, ani mnie ten pomysł od razu nie przekonał. Ale przygotowanie jest dziecinnie proste: kupuje się yufkę (można w supermarketach, ale ja wolę w małych sklepikach, gdzie są świeże, robione ręcznie) – takie cieniusieńkie ciasto i kroi w trójkąty. Tzn. yufka jest w kształcie koła, więc najpierw kroi się na pół i połówki układa jedną na drugą. Potem znowu kroimy na pół i układamy na jedną kupkę. I tak dalej… aż wyjdą nam podłużne trójkąty z najszerszym punktem na około 10cm. I w tym miejscu układay nadzienie: uduszone pomidory razem z podartymi plastrami pastırmy, posypane żółtym serem (dodałam kilka kropli limonki i posypałam odrobiną ostrej papryki pul biber). Ale najpierw traktuję każdy trójkąt sosem (1/2 szklanki jogurtu, 1/3 szklanki oleju, 3 jajka, sól, pieprz – dużo tego wychodzi, ale zazwyczaj mam też dużo nadzienia i więcej niż jedną yufkę). Takie zawiniątka nazywają się sigara böreği, nazwa wiadomo od czego, nie będę tłumaczyć. Można posypać jeszcze sezamem lub czarnuszką i do pieca na 20-30 minut (150-180 stopni).

W każdym razie miałam tremę, bo jak ktoś mówi “zrób to, bo ja lubię”, to pewnie ma jakieś oczekiwania. Zatem się zestresowałam, zdenerwowałam i generalnie powkurwiałam na to i owo. Ale ta pełna napięcia historia ma happy end. Udało mi się idealnie, podobno nie ma co zmieniać, chociaż i tak już obmyślam czy przypadkiem z kuminem nie będzie lepsze. Przepis tu.


4 responses to “nadziewanki

Leave a Reply

