kręcimy nosem na kozie ogony

Świąteczną kavurmę przygotowałam już w piątek, ale dopiero dzisiaj została sprawdzona przez znawców, a na sprawdzanie zeszły się porcja główna i dwie dokładki.

Jak już wspomniałam, przygotowanie kavurmy to żadna filozofia. Tradycyjna wersja to mięso i tylko mięso bez dodatków w postaci warzyw. Można na czas gotowania wrzucić kilka cebul – całych, żeby było łatwiej je usunąć gdy potrawa będzie gotowa. Przepis, który wyszperałam, nawołuje właśnie do wersji basic.

Oto składniki:

  • 2kg mięsa z giczy jagnięcej (chyba tak to się nazywa po polsku, po angielsku to leg of lamb)
  • 150g tłuszczu z ogona
  • 1 nerka (nie takie małe, drobiowe – ale takie, albo większe) – pominęłam wg. porady
  • plaster wątroby – pominęłam wg. porady
  • sól
  • czarny pieprz
  • tymianek

Wybrałam się zatem do rzeźnika z dwoma wielkimi znakami zapytania: czy będzie otwarty (w końcu święta)? i co z tym tłuszczem z ogona? Nigdy nie szukałam w PL, więc nie wiem jaka jest dostępność, ale z  tego co kojarzę, to np. pan Romek Samolot całe ogony zamawiał u swojego rzeźnika z wyprzedzeniem – dobrze pamiętam?

Plan B zakładał wyprawę na zakupy do Üsküdar, ale na szczęście rzeźnik był otwarty i miał tłuszcz z ogona. Najpierw zapytałam nieśmiało marszcząc przy tym nos jakbym pytała o coś niezwyczajnego i w dodatku fe. Ale znowu nauczka, że powinnam słuchać co mi podpowiadają moje tureckie wróbelki: rzeźnik bez zawahania otworzył lodówkę i wyciągnął blok zamrożonego tłuszczu i odrąbał żądaną ilość. Jeszcze zapytał jak mi to pokroić. Taaaaa, to takie proste, sobie pomyślałam i moja radość natychmiast ustąpiła lekkiemu rozczarowaniu, że to tłuszcz jagnięcy, a nie z ogona owcy rasy kıvırcık, która podobno daje najsmaczniejsze mięso.

Nie było nerki, ale za to była wątroba. Z wielkiej wołowej wątroby poprosiłam o plaster i tutaj kolejne zaskoczenie. Rzeźnik nie tylko nie marudził, że tylko cały płat mogę dostać (bo inaczej nie sprzeda), ale w dodatku wziął się za usuwanie wszystkich błon i żył i pokroił w kosteczkę – wcześniej ze mną uzgadniając czy tak właśnie chcę. To samo zrobił z mięsem jagnięcym. Sprawnie odkroił mięso od kości, a samą kość porąbał w bardziej “poręczne” kawałki i zapakował. W międzyczasie do sklepu weszło małżeństwo z wielką torbą, a w niej miska z mięsem ze świątecznego uboju. Za opłatą 10-20tl, rzeźnik obrobi im to mięso jak sobie tego zażyczą. Podobne usługi świadczy się w supermarketach.

Jak wyżej wspomniałam, pominęłam wątrobę i nerkę, a dodałam od siebie roztarte ziarna ziela angielskiego. Do rozgrzanego garnka żeliwnego wrzuciłam pocięty w kostkę tłuszcz i ziele angielskie. Czekałam, aż tłuszcz się roztopi, a pozostałe kostki zarumienią. Potem dodałam mięso i wsadziłam do piekarnika na długie gotowanie. Nie chciałam, żeby się gotowało na maksa, więc sprawdzałam co jakiś czas co tam się w garnku dzieje i temperaturę miałam ustawioną w okolicach 100 stopni, czasem ciut więcej. Po jakimś czasie całe mięso pływało we własnych sosach. To był dobry moment na dodanie soli, pieprzu i tymianku, ale zaaferowana tym całym gotowaniem zapomniałam o tym. Mięso było już miękkie, więc zdjęłam przykrywkę i znowu zostawiłam na kilka godzin w piekarniku do zredukowania płynów. Sól dodałam pod koniec. Przestałam gotować gdy na spodzie było jeszcze wystarczająco tłuszczu i sosu, by przy mieszaniu zwilżyć nimi całe mięso. Gdybym gotowała dalej, doszłabym do konsystencji, którą pakuje się do słoika, a zawartością słoika smaruje chleb.

Oto moja pierwsza kavurma. Przypomnam: dwie dokładki. Do poprawy następnym razem: a) dodanie przypraw w odpowiednim momencie i b) mniejsze rozgotowanie – mięso powinno być miękkie, ale zachować kształt.

Zaproponowałam podanie z ryżem, ale wara! ryżu od kavurmy. Kawałki mięsa zawija się w urywane kawałki chleba i tradycyjnie popija coca colą…


7 responses to “kręcimy nosem na kozie ogony

Leave a Reply

