Monthly Archives: November 2012

z plotek

Zarowno w klinikach panstwowych jak i prywatncyh wykonywane sa takie badania. W panstwowych tylko te podstawowe, najb potrzebne a w prywatnych dostaniesz cala duga liste i jesli masz panstwowe ubezp ze str meza to bedzie to kosztowac od 200-500tl. Warto nie zapomniec o testach na zespol Downa, ktore panstwowe szpitale wykonuja nieodplatnie. Wg mnie opieka kobiety w ciazy jesy duzo lepsza w Turcji nic w (sredniowiecznej) Polsce, i w przypadku jakichkolwiek zagrozen lub nieprawidlowsci otwarcie rozmawia sie o aborcji.

Źródło: Polonia w Turcji

szanowny panie obecny premierze

W telegraficznym skrócie (chociaż artykuł jest długi), ale za to trafnie podsumowane wyzwania i możliwości stojące przed Turcją. Trzymam kciuki, kibicuję.

For the first time since the Republic’s creation, civilian power is fully established and essentially unconstrained. In that sense Turkey is no longer different from the United States or the United Kingdom, to give just two examples. Successful democracy, however, is not just a “winner take all” system, where those who win elections, can do as they please. It has to include a system of checks and balances in a way that protects individual citizens, opposition groups, and whoever is in the minority. On the road to the hundredth anniversary of the Republic, Turkey now has the chance to show its citizens and the world that it has achieved what the founding fathers ultimately wanted, even though they did not practice it, namely that the country has become a full, normally functioning democracy. We have a chance to become just that, but we are unfortunately not there yet. It is not just that there is need for a new constitution and new laws offering much stronger protection to dissent and individual rights, it is also a question of behavior and socio-political norms.

Źródło:  The Istanbul Guide

wiele hałasu o nic (?)

Ciekawe jak będą wyglądały celebracje z okazji setnych urodzin Republiki Tureckiej w 2023. Czy gwarantem udanego mariażu islamu z zachodnimi ideami będą wpływy zagranicznych (zachodni) inwestorów? Czy też sami Turcy, którzy bogacą się i nie będą chcieli zrezygnować z hedonistycznego stylu życia?

Nowy lider Bliskiego Wschodu, regionalny przywódca, nowe przedmurze Europy, chroniące Stary Kontynent przed obszarem niestabilności, wreszcie ustrojowy wzorzec dla arabskich rewolucji: Turcja pokazuje dziś nowe, zaskakujące oblicza.

Zalinkowane na FB przez Turcję w Sandałach.


o hiszpańskim śpiewaniu i krzyku tureckich macić

Byłam na koncercie. Śpiewała Luz Casal, gwiazda hiszpańskiego popu odnosząca wielkie sukcesy w latach 80-tych. W 1992 zaśpiewała dla Almodovara. To tak słowem wstępu, z resztą z wikipedii.

A Fisz wykorzystał tę linię i czerwoną sukienkę 🙂

Ale wracając do Luz. Wychodzi na scenę w długiej czarnej, błyszczącej sukience z odsłoniętymi ramionami i w butach do tanga. I zaczya. Śpiewała całym ciałem i już nie ważne czy znasz jej język, bo wiesz, że jest zła, że tęskni, że ma złamane serce, że ma nadzieję. Jest pełna ekspresji i energii, jej dłonie są silne, ruchy pewne. Czasem brak w nich gracji damy w błyszczącej sukience, ale ona nie jest tutaj, by odgrywać damę na salonach. Ona jest tuaj by opowiedzieć historie z różnych żyć. Między piosenkami rzuca do publiczności tureckie słowa; gdy coś źle wypowie, poprawi to po kolejnej piosence. A mówi głosem młodej, zawstydzonej dziewczyny, ale aż drgającym od emocji.

Jedna piosenka jest dedykowana kobietom. Prosi, by wszystkie kobiety na sali krzyknęły. Głośniej. Jeszcze głośniej. Jeszcze bardziej! Krzyknijcie stąd – i kładzie dłoń na łonie. Cisza. Dwa razy zachęca i nic. W końcu jednak słychać, ale cicho i nieśmiale.

Towarzyszyli jej (zaczynając od lewej strony sceny w kierunku ruchu wskazówek zegara): pianista, gitarzysta, kontrabasista/basista, gitarzysta, perkusista, puzonmajster, trąbkagrajek i sakshornator. Koncert miał miejsce w İş Sanat, takiej Kongresowej, tyle, że w nowoczesnym biurowcu należącym do tureckiego banku państwowego.


słowo na niedzielę

http://istanbulian.blogspot.com/2012/11/norman-finkelstein-gaza-costs-israel.html


nowa (?) europa

Najciekawszym kierunkiem wśród krajów Nowej Europy powinna być Turcja, której 5 listopada agencja ratingowa Fitch podwyższyła ocenę wiarygodności z BBB+ do BB- z perspektywą stabilną. Sytuacja Turcji regularnie poprawia się od zmiany rządu w 2002 roku, kiedy premierem tego kraju został Recep Tayyip Erdoan PKB wzrosło o prawie 60 proc., zdławiono też hiperinflację, która sięgała nawet 70 proc. Dzięki dokonanym zmianom, tureckie obligacje po raz pierwszy od wielu lat cechują się zmniejszonym ryzykiem inwestycyjnym. Podwyższenie ratingu dla Turcji oraz dobre perspektywy dla gospodarki tego kraju są pozytywną informacją dla inwestorów, gdyż w dłuższej perspektywie powinny wpłynąć na ceny tureckich akcji i obligacji oraz na tamtejszą walutę ocenia Andrzej Czarnecki, zarządzający funduszem UniObligacje: Nowa Europa.


tolerancja