antep, dzień 2

ciąg dalszy relacji z grudniowej wyprawy, dzień 1 tutaj

Łudziłam się. Jestem w tym dobra. Łudziłam się, że będzie ładniejdzy dzień, że chociaż parasol zostawię w hotelu, ale zaraz po dźwięku budzika, do moich uszu dotarł hałas stukających kropli o szybę…

IMG_6158_1

Dokładnie w takie poranki można docenić to, co robią panowie w Metanet Beyran Lokantası. Robią najlepszą na świecie zupę z ryżem i jagnięciną.

IMG_6165_1

Jest gorąca, pikantna i sycąca. Smakowo kompletna. I jest śniadaniem. Bo w Metanet zupę Beyran można zjeść tylko do godziny 11am. Gdyby nie fakt, że przez resztę dnia miałam jeść i jeść i jeść, zjadłabym dwie porcje. Albo nawet trzy.

IMG_6164_1

Po takim śniadaniu mogłam spokojnie stawić czoło mało przyjaznej aurze. I przy okazji wyrobić trochę kilometrów przed kolejnym posiłkiem.

Oh, wait. Zapomniałam o drugim śniadaniu. Lahmacun i ayranİmam Çağdaş.

 IMG_6282_1

IMG_6285_1

Ok, teraz ten spacer.

IMG_6202_1

IMG_6203_1

IMG_6204_1

IMG_6207_1

IMG_6209_1

IMG_6254_1

Chodząc po Antep, zwłaszcza starej części miasta, nie da się nie myśleć o jedzeniu.

IMG_6174_1 IMG_6307_1

IMG_6311_1  IMG_6277_1

IMG_6201_1 IMG_6172_1

IMG_6170_1 IMG_6169_1

IMG_6212_1 IMG_6211_1

Na starym targu, niedawno odrestaurowanym, można kupić garnki, talerze, tace, tygielki do robienia kawy po turecku, sporo ręcznie zdobionych. Pracę można obserwować na tyłach targu. Można obserwować jak wykuwane są szpikulce na szaszłyki. Podobno są również eksportowane do innych krajów, np. Niemiec.

IMG_6175_1  IMG_6188_1

IMG_6195_1

IMG_6182_1 IMG_6198_1

Antep (dzisiaj Gaziantep) jest jednym z najstarszych miast na świecie, zamieszkałe od czasów jego powstania. Więcej można przeczytać w niezawodnej Turcji w Sandałach i w Wiki. Dałabym link do polskojęzycznej, ale pod hasłem Gaziantep są tylko trzy zdania. A historia miasta jest imponująca. Polecam muzeum Zeugma z niesamowitą kolekcją mozaik z czasów, gdy mieszkali tutaj Rzymianie. Mistrzowie hedonizmu. Np. mozaika na dnie wypełnionego wodą basenu były tak ułożone, by kafelkowe ryby robiły wrażenie żywych i pływających.

IMG_6217_1 IMG_6220_1 IMG_6221_1 IMG_6227_1 IMG_6228_1 IMG_6229_1 IMG_6231_1 IMG_6233_1 IMG_6239_1 IMG_6241_1

Historia historią, a w brzuchu burczy. Na szczęście dwie ulice dalej za muzeum Halil Usta piecze najlepsze mięso w mieście (albo i w całej Turcji). Restauracja jest czynna tylko przez 4 godziny, do 3pm, a potem Halil Usta odpoczywa. Serwowane są tylko dwie mięsne potrawy: küşleme, czyli kawałek jagnięciny (około 150g z jednej i drugiej strony kręgosłupa) i şiş kebap. Niesamowicie przyprawione, delikatne, nieziemskie. Nie ma się co szczypać, jeżeli ktoś nie mieszka w Antep na codzień, warto zamówić dwie porcje.

IMG_6250_1

IMG_6248_1

Sałatka przychodzi w zestawie, ayran do popicia.

IMG_6243_1 IMG_6249_1

Wszyscy kochają Halil Usta!

IMG_6253_1

Moja wizyta w Antep dobiegała końca, zatem czas na adekwatne zamknięcie. Najpierw ponowna wizyta u  İmam Çağdaş, tym razem na deser i słynną antepską baklawę.  İmam Çağdaş wysyła swoje słodkości do innych miast Turcji i poza jej granice. Najbardziej smakowała mi baklawa o nazwie havuç. Na szczęście z marchewką ma tylko wspólny kształt – stąd nazwa.

IMG_6151_1

Na kawę poszłam do Tahmis Kahvesi, kawiarni mieszczącej się w budynku z 1635r.

IMG_6272_1

Zamiast zwykłej kawy zamówiłam menengiç kahvesi. Napój jest przygotowywany i serwowany jak zwykła kawa po turecku, ale tylko w dwóch wersjach: sade (czarna) i sütlü (mleczna). Menengiç to taki krzak, chyba z rodziny pistacjowatych i oprócz kawy widziałam również zastosowanie w produkcji mydła.

IMG_6264_1

Półtora dnia w Antep, półtora dnia jedzenia… warto wrócić, bo jeszcze całego miasta nie zjadłam.


4 responses to “antep, dzień 2

Leave a Reply

