najlepsza pizza w mieście?

I to w dodatku polecana przez rodowitą Włoszkę? W sumie powinnam chyba stwierdzić, że się nie znam i nie podważać autorytetów, ale tego nie zrobię.

Po takim wstępie jest już jasne, że nic przychylnego na temat wczorajszego doświadczenia kulinarnego nie napiszę. Wspomniana pizzeria to Miss Pizza, która ma dwie stambułskie lokalizacje, w Cihangir i Şişhane. Pierwsze podejście do lokalu w Cihangir nie doszło do skutku ze względu na brak licencji na alkohol (nie wiem czy tymczasowo, czy na stałe). A miałam ochotę na pizzę i wino. Drugie podejście było w wczoraj w Şişhane. O miejscu mówi się, że jest to najlepsza pizza w mieście, a właścicielka podobno spędziła sporo czasu we Włoszech na praktykach ucząc się robienia tradycyjnej pizzy.

Nie wiem czy to, co Miss Pizza serwuje, wywodzi się z włoskiej tradycji, bo nie jestem ekspertem w tym temacie. A tradycyjność zapewne różni się też w zależności od regionu. Mogę natomiast stwierdzić, że szczelne pokrycie całego ciasta wędzonym boczkiem nie uczyni tej pizzy lepszej, tylko dlatego, że jest tego boczku dużo. Mam wrażenie, że wszystkie składniki tworzyły bezpłciową pulpę. A wybrałam podobno flagową pozycję. Miałam okazję spróbować też pizzy z grzybami, ta również wydała mi się mało wybitna, chociaż z grzybami możnaby cuda wyczarować.

Na liście win też nie było specjalnych niespodzianek – pozycje znane z supermarketingowych półek. Tureckie Anfora Pamukkale dużo lepiej komponowało się z jedzeniem niż sycylijskie Nero d’Avola. Z lokalu wyszłam na rauszu i nadmiernie najedzona i generalnie bez tego uniesienia, które czuję, gdy akurat zrobiłam sobie dobrze – bez skojarzeń, proszę! Nie chcę przez to powiedzieć, że Miss Pizza serwuje złe jedzenie. Jest ok, ale na miano najlepszej pizzy w mieście moim zdaniem nie zasługuje.

Dużo lepsze wrażenie zrobiła na mnie pizzeria Çukurcuma 49 (nazwa i zarazem adres) w tej samej cyganerskiej dzielnicy, w której Orhan Pamuk otworzył swoje Muzeum Niewinności. Dobre ciasto, sos oraz umiejętnie dobrana ilość składników tworzyły wyważoną całość, w której smaki wspierały się, komplementowały. Natomiast w restauracyjnej piwnicy leżakują produkty winnicy Yunatçılar z regionu Bozcaada, która specjalnie na potrzeby pizzerii produkuje też wino stołowe Desperate House Wine. Gdy jadłam tam parę tygodni temu, wybrałam z moim towarzystwem butelkę różowego wina.

Aha, obydwie restauracje podają pizzę z kopiastą porcją świeżych liści rukoli. Jeżeli ktoś nie lubi, to może ją odłożyć na bok, ale akurat w Çukurcuma 49 zjadłam razem.

A po zjedzeniu i wypiciu można uskutecznić mały spacer po okolicznych antykwariatach i sklepach ze starociami. Polecam!


3 responses to “najlepsza pizza w mieście?

Leave a Reply

