çiya – część I

Lista lokali gastronomicznych, które chcę odwiedzić w Stambule wydłuża się niekontrolowanie, a okazji na wyjście nie ma aż tak wiele. Muszę też brać pod uwagę mój budżet, który ma w zwyczaju wymykać się spod kontroli. I jak ustalić priorytety, które miejsce kiedy? No cóż, nikt nie mówił, że życie będzie łatwe.

Na szczęście, z pomocą przychodzą życzliwe dusze i tak się akurat złożyło, że otrzymałam z zagramanicy maila, a w mailu link do restauracji, którą całkiem niedawno wpisałam na listę. Takiego zbiegu okoliczności nie można zignorować i od razu zarezerwowałam niedzielne popołudnie i towarzystwo.

Wspomniana restauracja to Çiya, która de facto funkcjonuje jako Çiya Sofrası, Çiya Kebap i Çiya Kebap 2. Wszystkie trzy lokalizacje mieszczą się pod numerami 43, 44 i 48B tej samej ulicy w Kadıköy Balık Pazarı (Kadıköy Fish Market). To zamknięty dla ruchu samochodowego quartier po azjatyckiej stronie miasta, z restauracjami, pubami, kawiarniami, sklepami spożywczymi i oczywiście targiem rybnym, od którego bierze swoją nazwę.

Na pierwszy kontakt wybrałam Çiya Sofrası. Kiedyś ta restauracja była jedynie lokalną atrakcją, poza turystycznym szlakiem. Dzisiaj jest polecana turystom jako jedna z najpopularniejszych atrakcji kulinarnych. Sam lokal nie jest duży. Na parterze znajduje się bar samoobsługowy z zimnymi daniami sprzedawanymi na wagę oraz gorący bufet. Można sprawdzić ofertę dnia, a wybór zostanie zapisany na kartce, którą później weźmie od nas kelner. Dania z zimnego bufetu można wziąć samemu od razu, ale uwaga – wszystko jest ciężkie i może wyjść dosyć drogo.

Siedząc na pierwszym piętrze, miałam dobry widok na pozostałe dwa lokale znajdujące się po drugiej stronie uliczki. Jest w nich dużo mniej osób i wyglądających raczej na lokalesów. Poza tym, w jednej z nich widziałam piec, w którym zapewne robiony jest lahmacun (placek z mielonym mięsem i warzywami). A jedna z moich towarzyszek widziała przenoszone gotowe potrawy z Çiya Kebap do Çiya Sofrası.

Ok, co jadłam i jakie były moje wrażenia? Zanim przyszły ciepłe potrawy, zabrałam się za zimny talerz.

W kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara widać nadziewane ryżem liść kapusty, bakłażan i papryka, sałatka z zielonej fasoli i humus. Niestety, z butów mnie nie wyrwało.

Nadeszły ciepłe dania. Liści kapuścianych nadziewanych ryżem i lor peyiniri (a la ricotta) nawet nie fotografowałam. Wyglądają jak ten zawijak na zdjęciu z zimnym talerzem. I smakiem nie powalały.

Na temat kolejnego dania, sarma kokoreç (flaki nadziewane kaszą bulgur, ryżem lub makaronem orzo), czytałam wiele pochwał, więc miałam spore oczekiwania. Niestety, pierwsze wrażenie było bardzo negatywne. Sam flaczek był praktycznie bez smaku, być może taka flaczka uroda. Niestety, nadzienie również nie stanęło na wysokości zadania, chociaż po kilku kęsach poczułam lekką pikantność pochodzącą z sosu.

Ostatnim daniem była yoğurtlu çağla çorbası, jogurtowa zupa z zielonych migdałów.

Są teraz w sezonie – miękkie i kwaśne, z włochatą skórą jak u brzoskwini. W zupie pływały poza tym cieciorka i mięso. Dla mnie rewelacyjny pomysł na wykorzystanie niedojrzałych migdałów, z którymi dotychczas nie bardzo wiedziałam co zrobić, bo same sobie mi nie smakowały, a jedzenie ich z solą nie stanowiło większej atrakcji. Natomiast w połączeniu z jogurtem tworzą zupełnie inny kapuśniak. To było chyba jedyne danie, które zrobiło na mnie wrażenie, ale raczej pomysłowością, a nie smakiem. Jak w przypadku innych dań, i tutaj zabrakło zdecydowania w temacie przypraw.

Podsumowując, jestem rozczarowana smakami Çiya Sofrası. Niemniej, warto było przyjść by poznać nowe dania takiej jak sarma kokoreç lub yoğurtlu çağla çorbası.

Poza tym, przygody z Çiya jeszcze nie zakończyłam. Pozostały Çiya Kebap i Çiya Kebap 2.


4 responses to “çiya – część I

Leave a Reply

