occupy taksim cd.

W sobotę rano zasnęłam na kilka godzin. Miałam nie iść do szkoły, ale moja koleżanka potwierdziła, że lekcje się odbędą normalnie. Chociaż nie mogłyśmy się porozumieć przez telefon czy będą “no more clashes” czy raczej “normal classes”. W drodze do szkoły nic, ale to nic nie wskazywało na to, by w Stambule były jakieś protesty. Po stronie azjatyckiej, jak i europejskiej był spokój.

Podczas lekcji siedziałam przy oknie i miałam widok na naszą boczną uliczkę odchodzącą od tej głównej łączącej Taksim z wybrzeżem Bosforu. Na początku był spokój. Potem zaczęli pojawiać się protestujący, ale tylko na głównej ulicy. A potem nagle wbiegli wszyscy do naszej bocznej uliczki. Otworzyłam drzwi na schody drogi przeciwpożarowej i zobaczyłam jak jakieś 50 metrów przede mną zatrzymała się grupa policjantów i jeden z nich wymierzył strzelbę i wystrzelił w naszą stroną pocisk z gazem. Zamknęliśmy okno, ale mimo wszystko czuliśmy trochę gazu.

Koleżanka mieszkająca w okolicach Taksim opowiadała, jakie to głupie uczucie, gdy jesteś we własnym mieszkaniu i nie możesz schronić się przed gazem.

Niedzielny egzamin przenieśliśmy na następny tydzień.

Po lekcjach przepłynęłam jak najszybciej na stronę azjatycką. Na kilka godzin uciekłam do restauracji. Byłam w towarzystwie mojej amerykańskiej koleżanki i jej tureckiego męża – policjanta. Właśnie się przeprowadzili do Kadiköy. Nie było łatwo. W jednym z budynków odmówiono im ze względu na jego zawód. Mój inny znajomy też był bardzo niezadowolony, że spędzam z nimi (nim) czas. Z kolei kolega policjant tłumaczył się, że to tylko praca i że chyba każdy z nas kiedyś narzekał, że nie lubi swoje pracy, ale robi co mu mówią…

Na ulicach nadal trąbią samochody. Ale inaczej niż zwykle, bez zniecierpliwienia. To klaksony poparcia, solidarności. Ludzie na ulicach krzyczą i śpiewają. To jest tak: jak ktoś coś zaintonuje albo przejdzie z flagą, reszta zaśpiewa/zakrzyczy z nim/nią lub wyrazi uznanie i poparcie klaskaniem. Dziewczyny mają ze sobą małe patelnie lub tygielki na kawę i łyżki lub widelce i wystukują rytm. Jest bardzo pokojowa atmosfera. Po stronie europejskiej jest jeszcze gaz i armatki wodne. Mój znajomy i jego rodzina zostali zaatakowani podczas pokojowego biesiadowania.

DSC01585

DSC01588DSC01594


10 responses to “occupy taksim cd.

  • japonki

    ale nastroje! z takim tygielkiem to nawet sama bym mogła iść😉

  • andrzej jozwik (@zetzero)

    idzie zmiana🙂 to widać i słychać

    • koszyczek

      Zobaczymy. Jestem umiarkowaną optymistką. Nasz nauczyciel mówił, że premier postara się wyciszyć te protesty, a potem zwalić winę na jakiegoś osiołka. W końcu niedługo wybory.

  • japonki

    u mnie wszystko działa😉

  • japonki

    gdzieś tu u nas już podano władze wycofują policję i ogłaszają, że może faktycznie użycie gazu było nadmierne. ale rebelianci itd

  • andrzej jozwik (@zetzero)

    Temat podejmują – analizując, komentując i spekulując – media na całym świecie. To tylko dowodzi jak bardzo ważnym krajem jest Turcja i jak duże znaczenie ma sytuacja wewnętrza w tym państwie. Świat się bardzo zmienia, bo wszak to nie był pierwszy tego typu uliczny protest w Turcji, a i przestrzeganie praw człowieka (Kurdowie, represje wobec dziennikarzy) podnoszony jest od dekad jako jeden z zasadniczych powodów blokujących wstąpienie Turcji do UE. Swoją drogą, na marginesie, zawsze się tam dobrze czułem, odnosiłem jak najlepsze wrażenie, ale zaznaczam, jako turysta🙂

    • koszyczek

      Turcja, wg. planów UsA, ma zostać liderem regionu. Ale na lidera jest zbyt konserwatywna. Obecny rząd właśnie podejmuje działania, by zrobić Turcję bardziej konserwatywną. Poza tym, nikomu nie jest na rękę stabilna Turcja, oprócz samym Turkom. I kwestia Kurdów to taki jeden temat, który jest w rękach zachodnich manipulatorów i grupa terrorystyczna PKK była przez lata sponsorowana w ten lub inny sposób przez Zachód (np. Francja). To ciekawe, że członkowie armii, którzy walczyli z terrorystami PKK siedzą w więzieniach, a zmilitaryzowanym bojówkom macha się białą chusteczką bye bye. I oby Turcja nigdy nie weszła do EU. Dla Turcji dobra.

  • dlaczego nie zbudujemy Drugiej Turcji? | blog elegancki & symetryczny

    […] musimy budo­wać hiper­mar­kety i Trasy szyb­kiego Ruchu Dotar­cia i Od. – do nich (i od.). oraz „kolejne cen­trum […]

Leave a Reply

