wszystko boskie z rajskim owocem

Podczas każdej wizyty w Turcji wydaję małą fortunę na przyprawy w moim ulubionym sklepie Arifoğlu na targu Kadıköy Balık Pazarı. Jedną z nich jest naturalny skoncentrowany syrop z granatu – nar ekşisi. 100% naturalnego, owocowego dobra bez żadnych dodatków, np. cukru.

IMG_20150201_183616

W mojej kuchni nar ekşisi – słodki i cierpki, bogaty w taniny – bardzo często zajmuje miejsce octu balsamicznego lub miodu. Ostatnim hitem to połączenie z pieczonymi burakami. Nar ekşisi łagodzi (nomen omen) prostacki smak buraków nadając im lekkości i – zaszaleję – elegancji.

W tym przypadku zmodyfikowałam trochę przepis na pieczone buraki z zieleniną. Buraki zawinęłam w folię i piekłam przez 1h w piekarniku w 200°C. W międzyczasie rozgniotłam w moździerzu ziarna kuminu i nasiona fenkułu, a następnie podgrzałam na patelni z oliwą, aż poczułam ich aromat – uwaga, na lekkim ogniu, by nie spalić. Gdy buraki ostygły, obrałam je ze skórki, pocięłam na kawałki i wymieszałam z syropem z granatu, świeżo zmielonym pieprzem, oliwą, kuminem i nasionami fenkułu. Dodać czerwoną cebulę pociętą w cienkie pióra, zielone (np. roszponka, rukola, szpinak, pietruszka) i już.

IMG_20150201_185819


10 responses to “wszystko boskie z rajskim owocem

Leave a Reply

