z pigwami to jeszcze nie koniec

Pigwy chyba nadal w natarciu, więc jeszcze rzutem na taśmę zapodaję szabrowniczych przygód ciąg dalszy.

Dla przypomnienia, ostatnio na tapecie był deser turecki, tylko zabrakło typowej tureckiej śmietany kaymak, w miejsce której zapodałam serek ricotta. Prawie, ale to jednak nie to samo.

Tym razem zdecydowałam się eksperymentować z membrillo, czyli hiszpańskim specjałem  w postaci galaretki. Albo jak komu wyjdzie – marmolady.

Korzystałam z tego przepisu, albo można posiłkować się tym po polsku. Generalnie, myślą przewodnią powinno być “nie przypalić”.

Przed gotowaniem, do krojenia pigw wykorzystałam tego “jabłkowego narzędzia” wykrawającego środek owocu, a resztę na osiem części.

Do gotowania wrzuciłam wszystko, łącznie z pestkami. Należy wygotować pigwy + pół cytryny do miękkości. Można to zrobić w garnku z wodą na kuchence lub w żeliwnym w piekarniku. Gdy owoce będą miękke a woda prawie odparuje, należy wyjąć cytrynę i zmiksować całość w blenderze. Wszystko przepuściłam przez sito, chociaż powinnam była być bardziej dokładna, bo zostały maciupeńkie ziarenka, które jednak zostają w zębach i trzeba nieelegancko sobie w nich dłubać.

Ostatnim krokiem jest przełożenie masy do pojemnika wyłożonego papierem do pieczenia i albo wstawienie do piekarnika, albo suszarki do potraw. Nie wiedzieć czemu, miałam jakieś nieuzasadnione lęki przed osatnim krokiem w piekarniu, więc potrzymałam zbyt krótko, a suszarki nie posiadam. Wyszła marmolada, a nie sztywna galaretka.

Wg. hiszpańskiego zwyczaju serwuje się to z serem Manchego. Nie udało mi się go kupić na czas, więc próbowałam z włoskim Pecorino. W samej marmoladzie, dzięki mniejszej ilości cukru, bardzo fajnie czuć typowy smak i aromat piwgy. Jednak cóż mogę więcej powiedzieć:  zabrakło typowej tureckiej śmietany kaymak.

PS. Próbna porcja Memrillo została zjedzona za jednym posiedzeniem, bo zabrakło deseru (czytaj: baklava) do obiadu .


2 responses to “z pigwami to jeszcze nie koniec

Leave a Reply

